lørdag den 7. marts 2015

Ragnvald does not approve

Skulle det være et stykke med Richard?
I sidste weekend besøgte jeg et nyt kræmmermarked i vores del af byen (mere om det mærkværdige sted en anden gang), hvor jeg var så "heldig" at finde et signeret eksemplar af denne afskyelighed af en juleplade i en kasse proppet med sære juleudgivelser: Richard Ragnvalds "Jul i Skovhuset". Okay, hvis sandheden skal frem, så har jeg ikke lyttet til den endnu (det må vente til december), og hvis det viser sig, at den er fremragende, så æder jeg med glæde mine ord igen.

Nå, jeg er her i en anden anledning. Bagsiden af coveret omfatter ud over tracklisten det skønne billede nedenfor samt følgende tekst:
Tak til: Marianne og Kurt Jensen
Skovhusets Grill og Cafeteria "Skovby"
Telefon 06943538
Beliggende på hovedvej A15 mellem Århus og Galten
Ægte cafeteriajulestemning hos Marianne og Kurt
"Skovhuset" er altså et cafeteria beliggende lidt uden for Århus, så jeg formoder, at billedet  viser mor Marianne, far Kurt, Ragnvald med guitar i baggrunden, et par velnærede stamkunder og så værtsparrets kernesunde søn (han kunne godt ligne en Frederik eller måske Mike) med forventningsfuldt smil og risengrød i forgrunden. Pladen og billedet har 22 år på bagen, men jeg forestiller mig, at far og Frederik sidder der endnu iført matchende polotrøjer kun ventende på min bestilling. Marianne er for længst stukket af med "El Ernst" - elektrikeren som på billedet sidder ved hendes side og fyrer hyggeracistiske jokes af (og er det en hånd, man aner, han har placeret på hendes bag?)

Jeg skal naturligvis have en halv grillkylling med bølgepommesfrites og masser af remoulade, men som alle andre gode ting her i livet, må det forblive en uopnåelig friturevåd drøm. En hurtig Google-søgning afslører nemlig, at "Skovhuset" nu er hjemsted for SundeSandwich.dk og BlandSelvSalat.dk, som bl.a. leverer sunde madløsninger til firmaer og skoler. 

Skandaløst, og jeg er sikker på, at Richard Ragnvald allerede tilbage i 1993 følte denne uhyrlige udvikling komme brasende, så jeg ser "Jul i Skovhuset" som en støtteplade helt på højde med "Do They Know It's Christmas". Men ligesom der stadigvæk er børn, der sulter i Etiopien, må også "El Ernst" og de andre madglade stamkunder se sig om efter et andet sted at få stillet sulten. En sand tragedie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar