fredag den 24. juli 2015

Singleliv: Juleplade 2

Julis julesingle. Nu er der kun fem måneder til juleaften.
Så er det Jul i juli og kun fem måneder til juleaften, og lad os da markere det med denne lille sag udgivet i 1972 af Kvickly, Brugsen og de for længst glemte kæder Anva, Comus og HB. For 4,95 kunne man i sin tid erhverve sig et skud julestemning begået af Poul Bundgaard og Hannah Bjarnhof, og med en eftertænksom A-side bestående af "Dejlig er den himmel blå" og "Glade jul" og en mere uptempo B-side med "Nu er det jul igen", "Højt fra træets grønne top" og min personlige favorit "Sikken voldsom trængsel og alarm" må de penge umiddelbart siges at være godt givet ud.


Jeg har før harceleret over Poul Bundgaards tendens til at skabe sig for meget, når han synger julen ind, men på "Glade jul" er det acceptabelt - primært fordi han bakkes op af fuld strygerorkester og det der "Disney-kor", jeg skatter så højt i min julemusik.


Hannah Bjarnhof tager sig af "Dejlig er den himmel blå", og den følger samme opskrift som "Glade jul". Ganske fint.


B-siden lægger ud med Bjarnhof, kor og klokkespil på en uengageret version af "Højt fra træets grønne top", og det spiller ikke helt. Lidt bedre går det på "Sikken voldsom trængsel og alarm", men Bjarnhofs levering er dilettantisk og fjoget, og hun forsømmer at synge de lidt mere ukendte vers med bl.a. håndværksmanden, Hornemann og Bing og de unge kysseklare piger ("Unge pige, lad os lege skjul / giv mig kun et kys, det er jo jul..."). Meget skuffende.


Singlepladen sluttes af med fuld gas på "Nu er det jul igen", hvor Bjarnhof freestyler over den gamle traver ved at ændre lidt på tekst og versefødder. Ganske forfriskende, og da sangen kun varer knap 31 sekunder (jep, jeg havde stopuret fremme), når man heller ikke at blive træt af denne ellers så forfærdelige sang.


"Hvad med Bundgaard?", hører jeg dig spørge, men han forduftede allerede efter første nummer, og det kan man dårligt nok fortænke ham i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar