mandag den 25. juli 2016

Singleliv: Importørens juleplade nr. 1...nej 2

Julis julesingle. Nu er der kun fem måneder til juleaften.
En katastrofe er indtruffet. Jeg troede, jeg lige havde nok julesingler til at gennemføre endnu en omgang "Singleliv" i år, men det viser sig nu, at jeg har været alt for lemfældig i mine indkøb af julemusik. Forklaring følger, men nu skal jeg altså i "til salg"-skabet på kontoret og lede efter en ekstra julesingle, hvis vi skal nå i mål i år.
 
Her er forklaringen:
 
På skærmen til venstre kan du nyde coveret af "Importørens juleplade" featuring ingen ringere end operasangerinde ved Det Kongelige Teater Kirsten Hermansen og operasanger ved selvsamme institution Poul Bundgaard, men vi må lade det blive ved coveret desværre. Sagen er nemlig den, at jeg i ungdommelig kådhed engang i tidernes morgen kom til at købe denne single uden at inspicere indholdet først, og nu står vi så tilbage med coveret til "Importørens juleplade" indeholdende den inferiøre skive "Importørens juleplade nr. 2" med julesange sunget af Hannah Bjarnhof og Hans Kurt (screw you, Hans Kurt!)
 
Den single (i originalt cover) er jeg nu også besiddelse af, så julis udgave af "Singleliv" må i mangel af bedre blive den. Har du lyst til at høre "Importørens juleplade 1" og danne din egen mening om musikken, kan jeg trøste dig med, at den (plus "Importørens juleplade 2" og "Importørens juleplade 3" findes i stort set samtlige genbrugsbutikker, du kommer forbi. Serien  er med andre ord julemusikkens svar på Hanne Boels "Black Wolf".

Julis rigtige julesingle.

Nå, månedens julesingle, som jeg lige nu sidder og lytter til på en lummer julimandag, er i stedet "Importørens juleplade nr. 2".

Jeg er en dag for sent på den, idet i går var for sjov til at beskæftige sig med julemusik, og nu har jeg forhåbentlig lige en halv time til at få skrevet et par ord om musikken, mens yngstedatteren tager sig en velfortjent lur. Det skal lige nævnes, at jeg er halvdøv pga. en prop i øret efter en svømmetur i går eftermiddags, men det kan sagtens vise sig at være en fordel.

"Importørens juleplade nr. 2" lægger ud med Hans Kurt, som ganske pompøst (ikke ulig en af #24dage24julepladers hadeobjekter Poul Bundgaard) gaber sig igennem "Julen har englelyd". Det smørlækre Disneykor, der nynner med i baggrunden, hjælper dog på lytteoplevelsen. Dernæst præsenterer Bjarnhof os for en run-of-the-mill-version af "Dejlig er den himmel blå", og sidste nummer på side A er singlens bedste nummer; en instrumentalversion af "Kimer i klokker" med fuld gas på kirkeklokker, strygere og glockenspiel. Rendyrket julelyd, som nok skal vække glæde i december.

Hvor side A kun består af salmer, får vi mere gang i den på B-siden, som efter en ganske habil udgave af "Julen har bragt velsignet bud" (Hans Kurt) skruer tempoet op med en all-time favorit, "Sikken voldsom trængsel og alarm" (dog undlader man også her at inkludere de gode vers), og den skrækkelige "Nu er det jul igen" - begge sunget af Hannah Bjarnhoff. Jeg er ikke imponeret, og jeg havde egentlig glædet mig til at lytte til Hermansen og Bundgaard, men - ok - sådan skulle det ikke være, og singlen reddes da lidt i land til sidst, hvor en myndig manderøst bekendtgør: "Importøren ønsker dem en glædelig jul". Sådan noget elsker jeg, og alt i alt lander vi nok på en lunken treer ud af seks stjerner.

Hvem eller hvad "Importøren" var, ved jeg ikke, men de to covers synes at afsløre, at der er tale om et varehus af en slags. I vinduet ses i hvert fald både cykler, hvidevarer og fancy halvtredserlamper. Jeg har selvfølgelig googlet det, men hvis det ikke er iblandt de første ti forslag, findes svaret ikke.

Fortsat god sommer. Jeg beklager manglen på morsomheder.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar