lørdag den 12. december 2015

Jan Monrad: 1951-2015

På sæsonens første frostdag vågnede vi op til nyheden om, at Jan Monrad var død. Jeg har altid været stor fan af Monrad & Rislund, så den sørgelige nyhed gjorde mig meget trist til mode. Jeg tror, at mit første møde med de to var på denne juleplade, hvor Højoktannisserne i en parodi på Morgennisserne uddeler gaver sponsoreret af medicinalindustrien, Fremskridtsmanden modtager besøg af Maria og Josef i Ølby Lyng, julemanden er udsat for en kaneulykke osv.:
 
Eller også var det i min fars genfortælling af "Jens Vejmand"-sketchen, som vi har "nydt" adskillige gange under min opvækst, og som vi havde glæden af at genhøre i forbindelse med sidste weekends meget våde familiejulefrokost i Nørresundby ("Sagde armen NEEEEEJ!!??"):
Monrad & Rislund har flere julerelaterede indspilninger på bagen - bl.a. et helt julealbum som jeg aldrig har hørt og den enerverende "Jul igen" - men jeg tror, at jeg denne jul vil mindes Jan Monrad ved at genhøre Totalpetroleumsindslaget og nippe til den ganske glimrende "Sokkeøl" fra Pladderballe Bryghus.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar